Finnet-liiton Valokuituonnea artikkelisarja pureutuu tällä kertaa siihen, miksi aina nopeasti toimiva netti takaa aktiivipelaajalle hyvän pelin ja mahdollisesti myös tulevaisuuden e-urheilussa.
E-urheilussa valokuidun edut tiedetään, mutta moni vanhempi ei kuitenkaan ymmärrä, miksi hyvä nettiyhteys ja pelaaminen ylipäänsä on niin tärkeää. Kaksi millisekuntia ei kuulosta kovin pitkältä ajalta. E-urheilussa se on kuitenkin paljon. ”Counter-Strikessa vastustaja ehtii siinä ajassa saada sinut hengiltä”, aktiivipelaaja Leevi Miettinen kuvailee.
Miettinen tietää sekä e-urheilusta, peliharrastuksesta ja internetyhteyksistä paljon. 20-vuotias mikkeliläinen nuori mies on ollut aina kiinnostunut tietokoneista. Hän järjestää e-urheilutapahtumia ja on päivätöissä MPY:n Service Deskissä.
Pitkän ja monipuolisen kokemuksensa nojalla Miettinen osaa arvioida, minkälaista nettiyhteyttä peliharrastus nykymaailmassa tarvitsee. Vastaus on valokuitu.
Jos haluaa maksimoida pelimukavuuden, niin valokuitua voi vahvasti suositella. Sillä saa tasaisen ja nopean verkon.
Myös Etelä-Savon ammattiopiston tieto- ja viestintätekniikan ja e-urheilun opettaja Hermanni Saresma pitää valokuitua parhaana valintana pelaajalle. Se on myös koululla.
Mitä tehokkaampi, parempi yhteys, sitä pienempi pingi on. Silloin saa monenlaista etua vastustajaan. Korkeammalla pingillä jokin tapahtuma nurkan takana voi jäädä huomaamatta tai peli nykii.
Aktiivipelaajat ovat yleensä nuoria. Osa heistä asuu vielä kotona. Saresman mukaan moni vanhempi ei ymmärrä internetyhteyden tärkeyttä pelaamisessa. ”Älyttömän monet nuoret pelaavat mobiiliyhteyden takaa ja se on aivan hirveää. Kyllä sieltä pystyy pelaamaan, mutta viiveet ovat keskimäärin viisinkertaiset valokuituun verrattuna. Varsinkin jos koko perhe käyttää samaa yhteyttä, voi toinen perheenjäsen ladata päivityksiä tai katsoa videoita ja se vaikuttaa heti pelikokemukseen.”
Internetyhteyden tärkeyttä tietokonepelaamisessa ei ehkä ymmärretä siksi, että myös itse pelaaminen ja sen merkitys on vielä monille epäselvää. Moni ei esimerkiksi tiedä, miten paljon e-urheilu kasvaa ja kuinka moni suomalainenkin tavoittelee pääsyä sen huipulle. Vaikka vain harrastaisi, toimiva netti on silti pelaamisen mielekkyyden kannalta kaikki kaikessa.
”Jos on huono pingi*, kaikki tulee jäljessä. On altavastaaja. Se ärsyttää, koska paremmalla netillä asiat olisi voinut saada tehtyä onnistuneesti.
”Hyvän tietokoneen rinnalla hyvä verkkoyhteys on e-urheilussa tärkein asia”, sanoo 17-vuotias pelaaja Tatu Miinalainen, jonka pelinimi on R3ady.
Aivan kuten mikä tahansa harrastus, myös tietokonepelaaminen voi antaa opiskelu- ja työpaikan. Miinalaisen peliharrastus johdatti hänet Eseduun tieto- ja viestintätekniikan opiskelijaksi. Yksi tutkinnon osa on e-urheilu. ”Opiskelemme paitsi pelaamista, myös muun muassa ryhmän johtamista ja koordinointia”.
Sekä Tatu Miinalainen että Leevi Miettinen toivovat tulevaisuudessa osallistuvansa e-urheilukilpailuihin. Tällä hetkellä Miettinen on mukana järjestämässä pelitapahtumia eri puolilla Suomea. Myös niissä valokuitu on ratkaisevassa roolissa. ”Olemme aina yrittäneet saada ensisijaisesti valokuidun jokaiseen tapahtumaan ja hyvät palvelintietokoneet sitä varten”, Miettinen kertoo.
Opettaja Saresman mukaan on selvää, että tulevina vuosina e-urheilu työllistää yhä enemmän ihmisiä myös Suomessa. Tällä hetkellä suurin osa alan ammattilaisista on opiskellut jotain muuta alaa. Tulevaisuudessa vastuuta ottavat yhä enemmän sellaiset tekijät, jotka ovat opiskelleet e-urheilua eri koulutusasteilla eri puolilla Suomea.
Nuoren tulevaisuuden kannalta ei siis ole yhdentekevää, lagaako hänen pelinsä ja mikä pingi on.
*Ping (Latency Ping, viive) on työkalu, joka mittaa määritetyn laitteen saavutettavuutta tietoverkossa. Annettu arvo ilmoitetaan millisekunteina.