Eikö TV-kanavat näy HD siirtymän jälkeen?

HD-siirtymä on muuttanut television katselua Suomessa merkittävästi vuonna 2025. Jos TV-kanavat eivät näy siirtymän jälkeen, syynä on todennäköisesti vanhentunut televisio tai digiboksi, josta puuttuu HD-viritin. Sekä antenni- että kaapeliverkon käyttäjät tarvitsevat nyt HD-yhteensopivan laitteen katsoakseen tv-lähetyksiä. Ongelmaan on useita ratkaisuja, joista valokuitu tarjoaa pysyvimmän ja laadukkaimman vaihtoehdon TV-katseluun.

Miksi TV-kanavat eivät näy HD-siirtymän jälkeen?

TV-kanavat eivät välttämättä näy HD-siirtymän jälkeen, koska Suomessa siirryttiin vuonna 2025 käyttämään yksinomaan DVB-T2-lähetystekniikkaa, joka vaatii televisiolta tai digiboksilta HD-viritintä. Vanhemmat laitteet, joissa on vain perinteinen DVB-T-viritin, eivät pysty vastaanottamaan uusia HD-lähetyksiä. Tämä muutos koskee sekä antenni-TV:n että kaapeli-TV:n käyttäjiä.

HD-siirtymässä Ylen kanavien perusmuotoiset (SD) lähetykset päättyivät 31.3.2025 ja kaupallisten kanavien (kuten MTV3, Nelonen ja muut) 30.6.2025. Nyt kaikki lähetykset ovat saatavilla vain HD-laatuisina, mikä mahdollistaa parempilaatuisen kuvan, mutta edellyttää uudempaa laitetekniikkaa. Vanhemmat televisiot näkevät ruudulla vain ilmoituksen puuttuvasta signaalista tai tyhjän ruudun.

HD-viritinvaatimus tarkoittaa käytännössä, että television tai digiboksin tulee tukea DVB-T2-standardia antenniverkossa tai DVB-C-standardin HD-lähetyksiä kaapeliverkossa. Jos olet huomannut, että aiemmin näkyneet kanavat ovat kadonneet tai näet virheilmoituksen, syynä on todennäköisesti juuri tämä tekninen muutos eikä esimerkiksi antennin tai kaapeliyhteyden vika.

Miten selvitän, onko televisiossani HD-viritin?

Selvittääksesi onko televisiossasi HD-viritin, tarkista ensin television käyttöopas tai tekniset tiedot, joissa mainitaan tukeeko laite DVB-T2-tekniikkaa (antenniverkko) tai HD-lähetyksiä DVB-C-verkossa (kaapeliverkko). Jos käyttöopas ei ole saatavilla, voit tarkistaa laitteen valmistusvuoden – yleensä vuoden 2012 jälkeen valmistetut televisiot tukevat HD-lähetyksiä.

Helpoin tapa selvittää television HD-yhteensopivuus on kokeilla vastaanottaako se HD-kanavia. Tarkista näkyvätkö kanavat 1-20 normaalisti. Jos näet kanavat ongelmitta, televisiosi on HD-yhteensopiva. Jos taas näet vain tyhjän ruudun, virheilmoituksen tai kanavat alkavat näkyä vasta kanavapaikasta 21 eteenpäin perusmuotoisina, televisiosi ei todennäköisesti tue HD-lähetyksiä.

Voit myös tarkistaa television mallinumeron ja etsiä sen teknisiä tietoja valmistajan verkkosivuilta. Television asetusvalikosta saattaa löytyä kohta ”järjestelmätiedot”, ”tekniset tiedot” tai ”viritintiedot”, josta voit nähdä tukeeko laite DVB-T2- tai DVB-C HD-tekniikkaa. Jos olet epävarma, voit myös soittaa television valmistajan asiakaspalveluun ja kysyä mallin yhteensopivuudesta HD-lähetysten kanssa.

Mitä vaihtoehtoja minulla on, jos televisiossani ei ole HD-viritintä?

Jos televisiossasi ei ole HD-viritintä, sinulla on kolme päävaihtoehtoa: hankkia HD-yhteensopiva digiboksi, päivittää televisio uudempaan malliin tai siirtyä valokuituliittymään perustuvaan TV-palveluun. HD-digiboksi on edullisin ratkaisu – se maksaa yleensä 50-150 euroa ja sen voi liittää vanhaankin televisioon HDMI- tai SCART-liitännällä.

Uuden television hankinta on kalliimpi mutta pitkäikäisempi ratkaisu. Nykyaikaiset televisiot sisältävät jo valmiiksi HD-virittimet ja tarjoavat myös paremman kuvanlaadun sekä älyominaisuuksia. Tämä on järkevä vaihtoehto erityisesti, jos nykyinen televisiosi on jo useita vuosia vanha.

Valokuituliittymä tarjoaa kattavimman ja laadukkaimman ratkaisun. Valokuidun kautta voit saada IPTV-palvelun, joka tuo kanavat internetyhteyden kautta. Tämä mahdollistaa häiriöttömän ja erittäin korkealaatuisen kuvan säästä ja muista ulkoisista tekijöistä riippumatta. Lisäksi saat käyttöösi monia lisäpalveluita kuten tallennusmahdollisuuden ja takautuvan katselun. Valokuitu on myös tulevaisuuden kannalta varmin vaihtoehto, sillä se tukee tulevia TV-tekniikan kehitysaskeleita.

VaihtoehtoEdutHaasteet
HD-digiboksiEdullinen, nopea ratkaisuLisää yksi kaukosäädin, ei lisäpalveluita
Uusi televisioParempi kuvanlaatu, älyominaisuudetSuurempi kertakustannus
ValokuituliittymäErinomainen kuvanlaatu, lisäpalvelut, tulevaisuuden kestävyysVaatii asennuksen

Miksi TV-kuva pätkii ja on huonolaatuinen HD-siirtymän jälkeenkin?

TV-kuva voi pätkiä ja olla huonolaatuinen HD-siirtymän jälkeenkin useista syistä, vaikka käytössäsi olisi HD-yhteensopiva televisio tai digiboksi. Erityisesti antenniverkossa sääolosuhteet kuten voimakas tuuli, rankkasateet ja ukkonen voivat heikentää signaalia merkittävästi. Haja-asutusalueilla etäisyys lähettimestä voi olla liian suuri laadukkaan signaalin vastaanottamiseen.

Kaapeliverkossa vanhat kaapelit tai talon sisäverkon ongelmat saattavat aiheuttaa häiriöitä. Verkon ruuhkautuminen erityisesti ilta-aikaan, kun monet katsovat televisiota samanaikaisesti, voi heikentää signaalia. Myös television ja antennin tai kaapelirasian välinen johto voi olla viallinen tai heikkolaatuinen.

Antenniverkon käyttäjillä yleisin ongelma on antennin suuntaus tai signaalin heikkous. HD-lähetykset vaativat voimakkaamman signaalin kuin vanhat SD-lähetykset, joten aiemmin riittävä signaalin voimakkuus ei välttämättä enää riitä. Antennin uudelleensuuntaus tai vahvistimen asennus voi auttaa, mutta sekään ei aina ratkaise kaikkia ongelmia, varsinkin jos asut kaukana lähettimestä.

Jos olet tehnyt kaikki mahdolliset säädöt ja korjaukset, mutta TV-kuva pätkii edelleen, kyse on todennäköisesti perustavanlaatuisista rajoitteista perinteisissä TV-jakelutavoissa. Tällöin on hyvä harkita valokuituyhteyttä, joka ei kärsi näistä rajoitteista.

Miten valokuitu ratkaisee TV-näkyvyysongelmat pysyvästi?

Valokuitu ratkaisee TV-näkyvyysongelmat pysyvästi, koska se ei ole riippuvainen sääolosuhteista, etäisyyksistä tai signaalin häiriöistä. Valokuidussa TV-sisältö välitetään digitaalisessa muodossa valon nopeudella lasikaapelissa, mikä takaa vakaan ja häiriöttömän yhteyden kaikissa olosuhteissa. Signaali ei heikkene pitkienkään matkojen aikana, toisin kuin perinteisissä antenni- ja kaapeliverkoissa.

Valokuidun tarjoama suuri kaistanleveys mahdollistaa useiden HD- ja jopa 4K-kanavien katselun samanaikaisesti ilman kuvanlaadun heikkenemistä. Tämä on erityisen hyödyllistä perheissä, joissa useat henkilöt katsovat eri sisältöjä yhtä aikaa tai käyttävät verkkoa muihin tarkoituksiin TV:n katselun ohella. Valokuituverkko ei ruuhkaudu edes runsaan käytön aikana.

Valokuidun kautta tarjottavat IPTV-palvelut sisältävät usein myös lisäominaisuuksia, kuten:

  • Tallennusmahdollisuuden pilveen ilman erillistä tallennuslaitetta
  • Takautuvan katselun, jolla voit katsoa aiemmin esitettyjä ohjelmia
  • Mahdollisuuden katsoa ohjelmia eri laitteilla myös kodin ulkopuolella
  • Laajan kanavavalikoiman ja teräväpiirtosisällöt

Valokuitu on myös tulevaisuuden kannalta varmin ratkaisu. Kun TV-lähetysten tekniikka kehittyy edelleen esimerkiksi 8K-resoluutioon, valokuituverkko pystyy välittämään uudet lähetysmuodot ilman päivitystarpeita itse kaapelointiin. Valokuitu on siis kertasijoitus, joka palvelee vuosikymmeniä eteenpäin.

Kuinka saan Kaisanetin valokuituyhteyden kotiini?

Kaisanetin valokuituyhteyden saaminen kotiisi alkaa saatavuustarkistuksella. Voit tarkistaa valokuidun saatavuuden osoitteeseesi helposti verkkosivuillamme tai soittamalla asiakaspalveluumme. Palvelemme kattavasti erityisesti Kainuun ja Ylä-Savon alueilla, mutta tarjoamme palveluita myös valtakunnallisesti avoimen kuidun verkossa.

Kun valokuidun saatavuus on varmistettu, asiantuntijamme auttavat sinua valitsemaan sopivan liittymätyypin ja nopeuden tarpeisiisi. Suunnittelemme asennuksen kanssasi ja sovimme sinulle sopivan asennusajankohdan. Asennus tehdään ammattitaitoisesti ja huolellisesti kotiisi, ja opastamme sinua palveluiden käytössä.

Valokuituyhteyden asennuksen jälkeen saat käyttöösi luotettavan, nopean internet-yhteyden sekä halutessasi korkealaatuiset TV-palvelut. Autamme sinua myös TV-laitteidesi asentamisessa ja käyttöönotossa. Valokuituliittymä tuo mukanaan vakaan yhteyden lisäksi myös mielenrauhan – enää sinun ei tarvitse huolehtia TV-lähetysten näkyvyysongelmista tai internetin pätkimisestä.

Kaisanet on täyden palvelun valokuituverkkoyhtiö, mikä tarkoittaa että hoidamme koko prosessin alusta loppuun ja tarjoamme jatkuvaa tukea ja palvelua asiakkaillemme. Meiltä saat sekä teknisen toteutuksen että sisältöpalvelut samasta paikasta, mikä tekee valokuidun hankkimisesta ja käyttämisestä helppoa ja vaivatonta.

Kaisanet – Luo yhteyksiä

Luomme yhteyksiä, jotta voimme olla, elää ja yrittää missä haluamme. Ei vain lähteäksemme maailmalle, vaan jotta maailma tulee myös luoksemme.

Tarjoamme laajakaistayhteyksiä ja tv-palveluita avoimen kuituverkon asiakkaille sujuvoittaaksemme ihmisten arkea valtakunnallisesti.

Osuuskuntaomisteinen Kaisanet on kainuulaisten ja savolaisten yhteistä omaisuutta. Tehtävämme on rakentaa yhteyksiä, joilla mahdollistamme alueemme digitaalisen kasvun ja kehityksen. Ylä-Savossa ja Kainuussa rakentamamme valokuituverkon toimintavarmat yhteydet tuovat kilpailuetua ja menestystä, mutta ennen kaikkea vahvistavat alueemme elinvoimaa.