Kysymykset on jaettu joko yleisiin tai teknisiin kysymyksiin. Jos et löytänyt vastauksia kysymyksiinne, ottakaa yleisissä asioissa yhteyttä asiakaspalveluun ja teknisissä ongelmissa tekniseen tukeen.

Yleiset kysymykset

Kuinka luovun Kaisanetin paperilaskusta?

Vastaus: E-laskutussopimuksen teet suoraan verkkopankissasi. Mikäli sinulla ei ole käytössä verkkopankkia, niin voit tehdä suoramaksusopimuksen pankissasi.

Rahat tilapäisesti vähissä, voinko saada maksuaikaa erääntyvälle laskulle?

Vastaus: Ota ajoissa yhteyttä asiakaspalvelumme, niin voimme sopia asiasta tapauskohtaisesti.

Kuinka aikaisin pitää ilmoittaa muutosta?

Vastaus: Toimitamme liittymät yleensä viikon sisällä tilauksesta. Muutosta kannattaa kuitenkin ilmoittaa heti, kun uusi osoite on tiedossa.

Voiko määräaikaisen sopimuksen purkaa?

Vastaus: Määräaikainen sopimus on nimensä mukaisesti määräaikainen. Sopimuksen voi purkaa vain tietyissä erityistapauksissa esim. muutto sellaiseen paikkaan, johon Kaisanet ei voi toimittaa kyseistä palvelua.

Olen lähdössä kuukaudeksi ulkomaille. Joudunko maksamaan laajakaistani kk-maksua siltäkin ajalta, kun en liittymääni käytä?

Vastaus: Laajakaistayhteyden voi laittaa kerran vuodessa tauolle 1 – 3 kuukaudeksi. Avattaessa liittymän uudelleen, maksat Taukokaista -liittymän avausmaksun 31,76 €. Huomaa, että lisäpalveluita ei voi laittaa tauolle. Taukokaistan tilaaminen ei jatka määräaikaisen sopimuksen kestoa, vaan vähentää etukuukausien määrää. Lisätietoja saat asiakaspalvelustamme.

Olen aloittamassa kotipihassani kaivutyöt. Tarvitsenko kaapeliselvityksen Kaisanetin maanalaisista johdoista ja laitteista?

Kyllä. Kaivun näyttöasioissa Teitä palvelee Kaivulupa, josta saatte kokonaisvaltaisen palvelun ja asiantuntemuksen. Kiireetön näyttö on maksuton. Kaapelinnäyttö-asioista löydät os. www.kaivulupa.fi

Tekniset ongelmat

Laajakaista ei toimi, modeemissa palaa kaikki valot normaalisti, mutta nettiin ei pääse.

Vastaus: Ota modeemista hetkeksi virrat pois ja kokeile uudelleen. Jos yhteys ei vieläkään toimi, tarkista tietokoneen lähiverkkoasetukset ja Windowsin päivitykset. Käynnistä tietokone uudelleen valitsemalla “Käynnistä uudelleen”, ei “Sammuta”.

Langaton verkko lakannut toimimasta, mitään muutoksia ei ole tehty koneeseen tai laitteistoon.

Vastaus: Löytääkö kone langatonta verkkoa/verkkoja? Jos ei, tarkista koneen langattoman sovittimen asetukset ja että se on varmasti päällä, sitten käynnistä kone uudelleen valitsemalla “Käynnistä uudelleen”. Tarkista myös, palaako reitittimessä langattoman verkon merkkivalo. Jos kone löytää langattoman verkon, mutta ei päästä nettiin asti eikä reitittimen uudelleenkäynnistys auta, ota yhteyttä tekniseen tukeen.

Miksi IPTV:n ruutu on valkoinen?

Vastaus: Valkoinen ruutu viittaa yhteysongelmiin. Tarkista toimiiko nettiyhteys ja jos se on kunnossa, niin käyttäkää IPTV:tä täysin virrattomana noin 30 sekuntia.

Kaisanetin sähköpostitili ei toimi oikein matkapuhelimessa/tabletissa. Viestit saapuvat, mutta eivät lähde.

Vastaus: Laitteeseen on määritetty väärä lähtevän postin palvelin. Tarkista lähtevän postin palvelimen asetukset täältä.

Sähköpostin lähetys joillekin vastaanottajille ei onnistu.

Vastaus: Lähetä sähköpostin antama virheilmoitus, josta selviää lähettäjän ja vastaanottajan sähköpostiosoite, sekä yhteystietosi sähköpostilla osoitteeseen asiakastuki (ät) kaisanet.fi, jolloin tekninen tukemme tutkii mistä virheilmoitus johtuu.

Kaapeli-TV kanavat eivät näy tai joillakin kanavilla esiintyy häiriötä signaalissa.

Vastaus: Häiriötä esiintyy vain joillain kanavilla, on vika todennäköisimmin antennin johdossa/rasiassa. Tässä tilanteessa kannattaa vaihtaa antennikaapeli vastaanottimen ja TV-rasian välillä.

Taloyhtiöt

Montako huoneistoa taloyhtiössä tulee olla, jotta taloyhtiömme saa KAISA Asuntokaistan palvelut käyttöön?

KAISA Taloyhtiökaista on tarjolla saatavuuden mukaan Kaisanetin valokuidun ja kaapeli-tv-verkon alueella. Varmista saatavuus ja kysy lisätietoja täältä.

Tarvitaanko asuntoihin päätelaitteet?

Vähintään reititin on hankittava, jos haluaa käyttää nettiä langattomasti. Päätelaitteen tarve riippuu taloyhtiön sisäverkosta. Jos asunnossa käytetään nettiä vain piuhalla, ne liitetään nettiä käyttäviin laitteisiin ja RJ45-rasioihin. RJ45-rasiat ovat rasioita, joihin esimerkiksi televisiot, tietokoneet ja sisäverkon luovat laitteet, reitittimet, voidaan liittää suoraan ethernet-kaapelilla.  Mikäli taloyhtiössä on perinteinen puhelinsisäverkko (puhelinrasiat), tarvitaan erillinen modeemi. Mikäli KAISA Asuntokaistaa käytetään kaapeli-tv-verkon kautta, tarvitaan antennirasiaan liitettävä kaapelimodeemi. Modeemin saat kätevästi Kaisanetin myymälöistä tai verkkokaupasta kauppa.kaisanet.fi.

Miten asukas saa KAISA Asuntokaistan perusnopeuden käyttöönsä?

Asennuksen yhteydessä asentajamme tuovat modeemit kaikille asiakkaille, jotka ovat ottaneet palvelun käyttöönsä. Vaihtoehtoisesti asukkaan tulee rekisteröityä Kaisanetin asiakkaaksi käymällä Kaisanetin myymälässä tai soittamalla maksuttomaan asiakaspalveluun 0800 391 234. Asukas voi samalla nostaa huoneistokohtaista nopeutta, tilata tai muuttaa kanavapaketteja ja suoratoistopalveluita sekä tilata käyttöönsä Kaisanetin IPTV-palvelun KAISA TV:n.

Vaikuttaako naapurin netin käyttö toisen asunnon yhteysnopeuteen?

KAISA Asuntokaista toimitetaan taloyhtiön tekniseen tilaan suuren välityskapasiteetin valokuidulla ja siitä asuntoihin taloyhtiön sisäverkon kautta. Maksiminopeuteen voidaan vaikuttaa  KAISA Asuntokaistan liittymänopeudella. Asuntokaistan perusnopeudeksi voidaan valita monista vaihtoehdoista.

Kenelle nettilaskut menevät?

Nettiyhteys laskutetaan taloyhtiöltä, joten asukkaille ei tule erikseen laskua nettiyhteydestä. Mikäli asukas on tilannut lisänopeutta, maksutv-palveluita, suoratoistopalveluita tai KAISA TV:n, palveluista koituvat laskut laskutetaan asukkaalta.

Saako taloyhtiömme myös KAISA kaapelitv-palvelut?

Jokaiseen valokuitu- ja kaapeliverkkotaloyhtiöön on mahdollista saada Kaisanetin kaapelitv-palvelut, huolimatta siitä onko taloyhtiö KAISA Asuntokaista -palvelun asiakas.

Kuitu

Mitkä ovat kuituyhteyden edut verrattuna muihin tekniikoihin?

Hyvät nopeudet nyt ja tulevaisuudessa. Taatut nopeudet, ei jaettua kapasiteettia.

Mistä voin kysyä liittymän tekniikkaa koskevia kysymyksiä?

Helppari auttaa liittymän tekniikkaa koskevissa kysymyksissä. Esim. Päätelaitekysymyksiä tai laitteen liittämisessä verkkoon.

Voiko nettiä käyttää langattomasti?

Kyllä voi. Kuitupäätelaitteella saa kotiin langattoman sisäverkon.

Asun haja-asutusalueella kaukana kaupungista, vaikuttaako se nopeuteen?

Etäisyys ei vaikuta nopeuteen.

Onko liittymään maksuvaihtoehtoja?

On, liittymismaksun voi suorittaa kertasuorituksena tai osamaksulla (maks. 36kk liittymän toimituksesta, vuosikorko 3%).

Voinko saada kotitalousvähennystä valokuituyhteyttä hankkiessa?

Työn osuudesta on mahdollista hakea kotitalousvähennystä. Kotitalousvähennys tulee kuituliittymän asennuksesta ja kuitupäätelaitteen asennuksesta ja ohjelmoinnista. Esim. tarjoushinnasta 690€ kotitalousvähennyksen osuus on 358,50€ (2019). Vähennys löytyy laskulta selkeästi eriteltynä.

Tarvitseeko minun olla paikan päällä, kun kuitu kytketään?

Kyllä, asentajan täytyy päästä sisätiloihin. Asentaja ottaa yhteyttä ja sopii asennusajan, kun liittymä on valmis kytkettäväksi.

Saako kuidun kautta televisiopalvelut?

Tekniikasta riippuen kaikkii kuitukohteisiin saa televisiopalvelut joko IPTV:n tai kaapeli-television kautta.

Paljonko valokuitu maksaa?

Liittymän perushinta on 1240€, mutta verkonrakennusprojektien yhteydessä liittymän voi saada jäsenetuhintaan alkaen 750€.

Milloin kytketään?

Uuden alueen valokuituliittymät kaivetaan maahan kesän aikana, sekä tehdään tekniset kytkennät. Asentaja ottaa yhteyttä asiakkaaseen, kun liittymä on valmis kytkettäväksi.

Jos kaivan kuidun itse, paljonko liittymä silloin maksaa?

Mikäli haluaa kaivaa kuidun itse, pyydä meiltä tarjous.

Onko kuituliittymä vanhanaikainen, kun mobiililiittymät yleistyvät ja kehittyvät hurjaa vauhtia?

Ei ole. Ilman kuituliittymiä mobiiliyhteydetkään eivät toimisi.

Miten helposti kuituliittymä menee ”tukkoon”/nopeudet putoavat jne?

Valokuidulla on rajoittamaton kapasiteetti.

Mitä toimenpiteitä minun täytyy tehdä ennen kuin kuitu kytketään?

Toimitamme kuituliittymän käyttövalmiina. Mahdolliset ylimääräiset sisäverkontyöt ovat asiakkaan vastuulla.

Minulla on samalla tontilla useampi rakennus. Pitääkö jokaiseen rakentaa oma kuituyhteys? (esim. navetta ja omakotitalo)

Ei tarvitse, jos kiinteistöihin voi rakentaa sisäverkon. Esimerkiksi kuituliittymä on rakennettu omakotitaloon ja navetta on noin 50 metrin etäisyydellä. Rakennukset voi yhdistää toisiinsa sisäverkolla. Sisäverkon rakentaminen on asiakkaan vastuulla.

Mihin kohtaan talossa modeemi kytketään?

Kuitupäätelaitteen loppusijoituspaikka sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa (esim. talon tekninen tila, eteinen, olohuone)

Miten toimii langaton yhteys esim. yläkertaan? Mikä on modeemin kantavuusalue?

Jotta langattoman verkkosi kantavuus ja nopeus olisivat mahdollisimman hyvät, valitse kuitupäätelaitteesi tai tukiasemasi paikka oikein. Huomaa, että monikerroksisissa tai muuten suurissa taloissa saatetaan tarvita lisätukiasemaa jatkamaan langatonta verkkoa.

Mikä on langattoman verkon nopeus?

Nopeuteen vaikuttavat mm. kuitupäätelaitteen ja käyttämäsi laitteen tekniikka, etäisyys ja ympäristö.

Miksi liittymän hinta on jossain 1240€ ja jossain 750€?

Taajamissa voimme koko alueen rakentamisen yhteydessä tarjota liittymän jäsenetuhintaan 750€. Taajaman ulkopuolella etäisyydet ovat pitempiä, mikä nostaa liittymän hintaa. Samoin yksittäin rakennettavat jälkiliittymät ovat aina kalliimpia. Liittymä kannattaakin ottaa silloin, kun alueellasi on rakennusprojekti tulossa.