HD-kanavat kärkeen kanavalistalla – usein kysytyt kysymykset
MILLOIN JA MIKSI MUUTOS TEHDÄÄN
Milloin muutos tarkalleen tehdään ja kauan se kestää? Muutos tehdään tiistaina 31.8 klo 10 alkaen. Työt voi kestää noin klo 15 saakka. Tämä on arvio ja voi valmistua aikaiseminkin
Koskeeko muutos minua, vaikka minulla ei ole kaapeli-tv-korttia eikä maksukanavia? Kyllä, muutos koskee kaikkia kaapeli-tv-asiakkaitamme, myös asiakkaita ilman kaapeli-tv-korttia
Täytyykö minun vaihtaa kaapeli-tv-kortti, mikäli sellainen on? Ei ole tarvetta vaihtaa, sama kortti toimi jatkossakin
Miksi vaihdatte ilmaiskanavien SD eli perinteisen tarkkuuden ja HD- eli teräväpiirtokanavien paikkoja? Kaapeli-tv-palvelut kehittyvät ja haluamme tarjota parhaat mahdollisuudet käyttää palveluitamme. TV-katsojista (n. 90 %) on jo hankkinut HD-kelpoisen laitteen ja on luonnollista, että tuomme teräväpiirto, eli HD-kanavat kärkeen, paremmille kanavapaikoille katselukokemuksen parantamiseksi. Muutos tehdään koko Suomessa, kaikki operaattorit, kaapeliyhtiöt ja kanavayhtiöt tekevät muutoksen yhteistyössä ja samaan aikaan
Mikä muuttuu, näenkö SD eli perinteiden tarkkuuden kanavia jatkossakin? Kanavapaikat muuttuvat niin, että teräväpiirtokanavat (HD-kanavat) vaihtavat paikkaa perustasoisten kanavien (SD-kanavien) kanssa. Näin HD-kanavat ovat jatkossa alussa, kanavapaikasta 1- 20 ja SD-kanavat siirtyvät kanavapaikoille 21–40.
Voinko nyt jo testata voinko katsoa HD- eli teräväpiirtokanavia? Voit, jos näet esim. Yle 1 HD -kanavan kanavapaikala 21 tai MTV3 HD -kanavan paikalla 23, niin sinun televisiosi tukee HD-lähetyksiä
Miten varmistan, että näen HD- eli teräväpiirtokanavia? Kaapelin ilmaiskanaville riittää, että laitteesi tukevat HD lähetyksiä kuten alla olevassa kohdassa kuvataan.
Miten tiedän, onko laitteeni ok? Mikäli sinulla on Full HD/HD Ready -televisio tarkoittaa se, että television näytön tarkkuus riittää HD-tasoisen kuvan esittämiseen. HD Ready -merkintää käytetään ilmaisemaan näytön HDTV-yhteensopivuutta. Televisiossa tulee kuitenkin lisäksi olla viritin, joka pysyy vastaanottamaan teräväpiirtolähetyksiä. Tällainen viritin on laitteissa, joilla on Antenna Ready HD ja/tai Cable Ready HD -hyväksyntä.
MITÄ MUUTOS VAATII KÄYTTÄJÄLTÄ JA MITÄ VOI TAPAHTUA
Mitä minun tulee tehdä, jotta näen kaikkia kanavia muutoksen jälkeen? Toimi näin, mikäli kanavat eivät näy:
Tee kanavahaku uudestaan Kanavahaku on helppo tehdä, mutta haun käynnistäminen tapahtuu eri laitteissa eri tavoilla. Useimmissa kaukosäätimissä on MENU-nappi jonka alta löytyy lisävalikko joko ASETUKET, ASENNUS tai HAKU. Mikäli kanavahaku ei onnistu tai auta:
Palauta laitteesi tehdasasetukset Tee tehdasasetus laitevalmistajan/laitteen käyttöohjeen mukaisesti. Laite ryhtyy yleensä hakemaan kanavia automaattisesti tehdasasetuksien jälkeen. Riippuen laitteen ohjelmistosta voi kanavahaun joutua tekemään tämän jälkeen vielä erikseen (kts edellinen kohta)
Onko mahdollista, että joudun ostamaan uuden television? Laitteita ja malleja on hyvin paljon emmekä valitettavasti tunnista kaikkia asiakkaan käytössä olevia laiteita. Mikäli laite on kovin vanha, on mahdollista, että on syytä päivittää nykypäiväiseen laitteeseen. Tässä tapauksessa kannattaa varmistaa, että laite on Cable HD Ready merkattu.
Mitä hyödyn siitä, että hankin uuden laitteen, joka on Cable HD Ready? Näet jatkossa HD kanavia, eli paremman laatuista kuvaa. Kun laite on päivitetty nykyaikaiseen, on myös valmius jatkossa tapahtuviin muutoksiin
Mitä jos en ole kotona muutospäivänä enkä muutoksen jälkeen näe kanavia? Ei hätää, toimi edelle mainituilla ohjeilla
Mistä saan apua, jos en osaa tehdä kaikkea itse? Autamme sinua laitteiden ja ohjelmien asennuksessa sekä käytössä arkisin klo 8-17. Puhelun hinta 1,35 €/ min + pvm/mpm. Helppari 0600 39 59 69.
Vaikuttaako muutos hintoihin? Muutoksella ei ole vaikutuksia kaapeli-tv:n perushintoihin
Ostin HD- eli teräväpiirtolähetyksiä tukevat kortinlukijan, milloin voin laittaa sen paikoilleen? Voit laittaa kortinlukijan paikoilleen milloin vain
Voiko TV -ohjelmien ohjelmatiedot kadota muutoksessa? Ohjelmatiedot säilyvät ennallaan, eivät katoa mihinkään
Onko vaarana, että koko TV menee pimeäksi eikä toimi muutoksen jälkeen? TV laitteesi ei ole vaarassa.
Säilyvätkö omalle digiboksille tehdyt ajastetut tallennukset? Tehdasasetusten palautus ei poista jo tallennettua tallennuksia. Kehotamme varmuuden vuoksi muutoksen jälkeen asettamaan kaikki mahdolliset ajastetut tallennukset uudestaan.
Kaapeli-TV kanavat eivät näy tai joillakin kanavilla esiintyy häiriötä signaalissa. Tee kanavien haku uudelleen. Jos kanavahaku ei auta tai häiriötä esiintyy vain joillain kanavilla, on vika todennäköisimmin antennin johdossa/rasiassa. Tässä tilanteessa kannattaa vaihtaa antennikaapeli vastaanottimen ja TV-rasian välillä.
MITEN MUUTOS VAIKUTTAA MAKSUKANAVIIN
Onko maksukanavat vaarassa? Maksukanaville ei tapahdu muutoksia, kaikki jatkuu ennallaan
Onko muutoksella vaikutuksia maksullisiin kanavapaketteihin, esim. C More tai V-kanavapaketteihin? Muutoksella ei ole vaikutuksia maksullisiin kanaviin ja kanavapaketteihin
Milloin voin tilata uusia maksullisia kanavapaketteja? Kanavapaketteja voi tilata koska tahansa
Miten varmistan, että näen maksullisia HD-kanavia? Tarvitset kaapeli-tv-kortin, joka on linkitettynä Cable HD Ready digilaitteeseesi
Mitä tarkoittaa kaapeli-tv-kortin ja laitteen linkittäminen ja miksi se pitää tehdä? Linkitys on tapa suojata sisältöä laittomalta jakelulta. Linkitystä sisällönsuojauksena käyttävien operaattoreiden maksullista sisältöä voi katsoa ainoastaan kaapelikorttiin linkitetyllä laitteella. Jos käyttämäsi TV-palvelut tulee linkittää, ilmoita operaattorillesi kaapelikortin numero sekä 11-numeroinen linkitystunnus, joka löytyy kortinlukijasta tai digiboksista. Linkitettävä digiboksi tai kortinlukija on aina linkitettävä kaapelikortin kanssa riippumatta siitä, katsotaanko HD- vai SD-kanavia.