Kaisanet Oy

Miten voit?

Mitä hyvinvointi sinulle tarkoittaa? Usein sen ajatellaan tarkoittavan terveellistä ruokavaliota, liikuntaa ja riittävää unen määrää. Lehdet pursuavat vinkkejä kevyempään syömiseen, arkiliikunnan lisäämiseen ja miten mieltä tulisi rauhoittaa ja makuuhuonetta viilentää ennen nukkumaanmenoa. Totta on, että ylipaino on vaarallista eikä liian lyhyillä yöunilla selviä, mutta ratkaisevassa osassa hyvinvointiin on myös palautuminen ja se voitko oikeasti hyvin.

Hyvinvointiin vaikuttaa moni asia ja jokainen meistä on erilainen. Ei ole kahta samanlaista ihmistä, joiden elämäntilanne, ympäristö, vahvuudet ja heikkoudet tai tavoitteet olisivat samanlaisia; siksi ei ole myöskään yhtä oikeaa ja toimivaa ratkaisua kaikille millä hyvinvoinnin voi laittaa kuntoon. Vaikka monet haluaisivat nopean ratkaisun, niin oikotietä hyvinvointiin ei ole, vaan ensin täytyy huolehtia, että perusasiat ovat kunnossa; uni, liikunta ja ravinto ja samalla tarkastella palautumista. Tässä voi ottaa avuksi hyvinvointivalmentajan, jonka avulla saat käsityksen mikä hyvinvoinnin osa-alue juuri sinulla kaipaa eniten huomiota. Samoin saat vinkkejä palautumisen eri mittarivaihtoehdoista.

Elämäntapamuutos yksi asia kerrallaan

Itsekin voi toki tarkastella nukkumaanmenoaikoja, ruokailurytmiä, aktiivisuutta ja minkälainen fiilis sulla yleisesti ottaen on. Useimmilla jonkinlaiset muutokset ovat tarpeen, mutta tarkoitus ei ole tehdä massiivista elämäntaparemonttia kertarysäyksellä. Elämäntapamuutokset tulisi tehdä pikkuhiljaa ja pienin askelin, koska muuten ne jäävät kesken. Ihminen ei kykene muuttamaan nopeassa tahdissa montaa asiaa, eikä hyvinvoinnin lisääminen onneksi sitä vaadikaan. Tarkoitus on löytää ne asiat, jotka on juuri sinun tilanteessa mahdollisia muuttaa, jotta jaksat paremmin.

Monet kokevat työn kuormittavana ja stressaavana ja näin varmasti jokaisella aika ajoin onkin, mutta jos samanaikaisesti ravinto koostuu eineksistä, nukut liian vähän, et juurikaan liiku ja pakkaat vapaa-ajan täyteen ohjelmaa, et yksinkertaisesti ehdi palautua työstä ja noidankehä on valmis. Ei siis auta vaikka syöt terveellisesti ja liikut riittävästi, palautumista ei silti tapahdu, jos kuormitat itseäsi sekä töissä että vapaa-ajalla liikaa. Kaikkien osa-alueiden tulee olla kunnossa, jotta palaudut ja voit hyvin.

On tietenkin täysin normaalia, ettei aina naurata, mutta jos on jatkuvasti tyhjä tai uupunut ja stressaantunut olo, niin jotain on pielessä.  Vaikka uni, liikunta ja ravintoasiat olisivat kunnossa, on lisäksi tärkeää tehdä joka päivä jotain mistä tulee itselle hyvä olo; käy kävelyllä, kuuntele musiikkia, lue kirjaa, tee käsitöitä, leivo, ota päiväunet tai vaan ole hetki hiljaa itseksesi. Opettele arvostamaan enemmän sitä miltä sinusta tuntuu, kuin mitä kuvittelet, että sinun "pitäisi" olla tai tehdä.

Omat vinkkini hyvinvointiin

Minulle hyvinvointi tarkoittaa juuri näitä perusasioita; syön pääsääntöisesti terveellisesti, huolehdin että saan riittävästi monipuolisia ravinteita päivittäin ja välillä herkuttelen. Liikun joka päivä edes vähän ja muutaman kerran viikossa enemmän. Aloitan aamuni rapsuttelemalla koiraa, menen ajoissa nukkumaan (usein myös viikonloppuisin), en täytä vapaa-aikaa erilaisilla asioilla ja teen lähes päivittäin jotain mikä on vain itselleni. Parantamisen varaa minullakin toki on ja sitä varten olenkin tehnyt loppuvuodelle suunnitelman, mutta en aio olla liian ankara itselleni, vaan pyrin noudattamaan 80% näitä perusasioita ja 20% saakin soljua vapaammin.

Kaisanet on työnantajana myös kiinnostunut tukemaan meidän työntekijöiden hyvinvointia; olemme saanut kokeilla mm. Oura sormusta hyvinvointivalmentajan tuella ja meillä on mahdollisuus Virike-etuun sekä ilmaiseen kehonhuoltohetkeen. Arvostan näitä etuja ja nämä tukevat hyvinvointia mukavasti, mutta omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on kuitenkin jokaisen omalla vastuulla, eikä sen onneksi tarvitse olla edes kovin monimutkaista. Jo pienilläkin valinnoilla on merkitystä.  

Voidaan hyvin!

Blogin kirjoittanut

Heini Sivula

markkinointi- ja viestintäpäällikkö

Bonsky